Vodič za tehnički SEO

Put do snažnog digitalnog prisustva ne bi bio potpun bez izuzetno složenog procesa: SEO optimizacije.

SEO je podijeljen u nekoliko tipova: off-page i on-page SEO, tehnička SEO optimizacija, lokalna SEO optimizacija i međunarodna SEO optimizacija. Već smo razgovarali o međunarodnoj i domaćoj SEO optimizaciji, pa je vrijeme da obratimo pažnju na tehničke.

Tehnička SEO optimizacija je prilično široka tema, pa ćemo u ovom blogu istaknuti samo osnove koje trebate znati o njoj.

Šta je tehnička SEO optimizacija?

Tehnička SEO optimizacija se odnosi na sve aktivnosti koje imaju za cilj ispunjavanje tehničkih standarda savremenih pretraživača u cilju poboljšanja organske pozicije u rezultatima pretrage.

Zašto je tehnička SEO optimizacija važna?

Bez obzira koliko kvalitetnog sadržaja imate, bez tehnički optimizovane web stranice možete zaboraviti na dobro rangiranje. Tehnička SEO optimizacija je u osnovi preduslov za uspjeh svih ostalih vrsta SEO optimizacije.

Jednostavno rečeno, web pretraživači prvo moraju pretraživati, navigirati i indeksirati web lokaciju kako bi joj javnost mogla pristupiti. Nakon toga, još je dug put do tehničke optimizacije. Ovo uključuje milion stvari, sve za poboljšanje korisničkog iskustva i vašeg prisustva na mreži.

Tehnički SEO je toliko važan jer djeluje kao temelj u borbi za što više organskog prometa na mreži. Zašto je to važno za vas? Pa, prvih pet rezultata organske pretrage dobijaju do dve trećine svih klikova.

Osim toga, 60% marketinških stručnjaka kaže da je ulazni marketing (blogovanje, SEO optimizacija, objave na društvenim mrežama, itd.) najbolji izvor kvalifikovanih potencijalnih klijenata. Stoga je poželjno da tekuće aktivnosti SEO optimizacije uvijek budu dio vaše poslovne strategije, počevši od tehničke SEO optimizacije.

Glavni faktori tehničke SEO optimizacije
Tehnička SEO optimizacija uključuje mnoge stvari, ali najvažnije su transparentnost, indeksabilnost, arhitektura stranice i performanse. Naravno, svi su međusobno povezani. U ovom blogu ćemo pogledati koje su glavne stvari koje trebate znati o svakom od njih.

Arhitektura web stranice
Arhitektura web stranice se odnosi na organizaciju sadržaja na njoj. Kao što je već istaknuto, laka navigacija je jedan od važnih faktora za visoku stopu konverzije, jer omogućava korisnicima da brzo i lako pronađu sve što traže.

Međutim, to nije jedini razlog. Prije nego što posjetitelji uopće dođu do vaše web stranice, tražilice je moraju pretražiti i indeksirati, a jednostavna struktura to čini mnogo lakšim. Važno je napomenuti da su crawling i indeksiranje procesi koji se izvode za svaku stranicu na vašoj web stranici, tj. za svaku pojedinačnu web stranicu koju sadrži.

Za uspješno indeksiranje i indeksiranje, preporučuje se uspostavljanje logičke strukture u kojoj su pojedine stranice udaljene samo nekoliko klikova jedna od druge. Također je poželjno da se ova logička struktura dosljedno prikazuje u svakom URL-u, npr. na slikama ispod. Na ovaj način posjetitelji će znati gdje se nalaze cijelo vrijeme, a web pretraživači će imati smisla za sadržaj.

.htaccess file

SEO stručnjaci pišu .htaccess datoteku kao prijedlog serveru koju stranicu treba prikazati kao glavnu domenu.

Unutar .htaccess datoteke nalaze se sva preusmjerenja (engl. redirect), definira URL struktura, cache, brzina i server moduli. 

.htaccess datoteka je linux server config datoteka.  Ne mora značiti da će svaka web stranica imati .htaccess.

Postoji najmanje šest različitih kombinacija iste web stranice. Ona može imati naziv domene s www ili bez www (www.primjer.hr ili primjer.hr), s HTTPS protokolom ili bez njega (http://www.primjer.hr ili https://www.primjer) te s kosom crtom na kraju naziva domene ili bez nje (www.primjer.hr/ ili www.primjer.hr). Kako Google ne bi svaku od tih domena tretirao kao zasebnu, potrebno je izraditi preusmjerenje ili redirect na samo jedan naziv domene.

U slučaju da ste promijenili strukturu web stranice, a želite zadržati SEO rezultate, neizbježno je izraditi 301 preusmjerenje. Korištenjem 301 preusmjerenja Google će pronaći novi URL koji ima isti sadržaj. Najbanalniji primjer je web stranica izrađena u nekim zastarjelim CMS-ovima pa na kraju naziva domene stoji dodatak index.php (www.primjer.hr/index.php), dok novi CMS-ovi nemaju taj nastavak (www.prmjer.hr). Kako bi zadržali SEO rezultate potrebno je koristiti 301 redirect za glavnu domenu i sve podstranice koje su imale dobre SEO rezultate na nove željene odredišne stranice.  

Osim 301 preusmjerenja postoje i 302, 303, 307 i 308 preusmjerenja, ali ona nisu tema ove blog objave.  Provjera https statusa i preusmjerenja možete provjeriti ovdje: https://httpstatus.io

Robots.txt

Robots.txt je tekstualni dokument pisan najčešće u Notepadu od strane SEO stručnjaka kao prijedlog web robotima (roboti tražilica) kako da pretražuju, odnosno ne pretražuju podstranice na webu.

Pri indeksiranju stranice prvi Googleov korak je pregledati robots.txt datoteku pomoću koje prepoznaje što treba pretražiti na web stranici. Unutar robots.txt datoteke nalazi se XML sitemaps.

XML sitemaps

XML sitemaps izuzetno je važna stavka za SEO optimizaciju jer ova datoteka pokazuje tražilicama koje podstranice web posjeduje, kao i koje je sve podstranice potrebno indeksirati. Ovo je jedan od najvažnijih dijelova tehničke SEO optimizacije weba.

Koristite li WordPress, vrlo ćete jednostavno stvoriti  XML sitemaps uz pomoć SEO plugina Yoast SEO. Nakon izrade XML sitemapsa potrebno ga je postaviti na Google Search Console.

Mobile friendly

Ovaj faktor u tehničkoj optimizaciji postaje sve važniji, a razlog je što se svakim danom sve veći broj pretraživanja događa na mobilnim uređajima. Dok se u svijetu preko 55% svih pretraživanja odnosi na pretraživanje mobilnim uređajima, u Hrvatskoj je taj broj nešto manji – oko 45%.

Prvi algoritam koji je utjecao na mobilne uređaje bio je Mobilegeddon koji se pojavio u travnju 2015. godine. Podigle su se velike glasine prije samoga lansiranja, ali algoritam nije pretjerano utjecao na rezultate pretraživanja. Mobilegeddon je utjecao na web stranice tako da je one koje su bile mobile friendly, a sadržavale isti sadržaj kao one koje nisu mobile friendly rangirao više na stranici s rezultatima (engl. Search Engine Result Page).